www.v-tomasek.com

Nepřeceňujte své síly

Vladislav Tomášek
Vytvořil v Zakynthos - deník delegáta ·

Dovolená u moře je pro českého turistu jedna z nejoblíbenějších, pokud jde ale o moře, je třeba k němu přistupovat s respektem. Bohužel ne každý si je vědom toho, že dovádění ve vlnách může mít i vážnější následky. O tom se přesvědčil na vlastní kůži i jeden z našich klientů, naštěstí se jedná o příběh se šťastným koncem.

Jednoho horkého červencového večera (kolem 21:00), nás telefonicky kontaktovala klientka, že postrádá svého přítele se kterým byli odpoledne na pláži. Naposledy ho viděla kolem 16:30 kdy odcházel s ploutvemi, šnorchlem a dalším vybavením k nedalekým útesům za potápěním. Od té doby o něm neměla žádné zprávy. Ihned jsme jeli za klientkou na hotel a domluvili se na dalším postupu. I když jednání s Řeckou policií nebývá nikdy nic příjemného, rozhodli jsme se navštívit místní policejní stanici a poprosit je o pomoc. Policisté vše trpělivě vyslechli a pak nám s řeckým klidem oznámili, že žádnou pátrací akci nemohou uspořádat dříve než za 24 hodin od zmizení. Nechápali, že se klient ztratil na pláži, že múže být kdekoliv v moři, na okolních plážích či útesech a že je třeba jednat hned, co když je zraněný a potřebuje okamžitou pomoc, nebo leží vysílený a dehydrovaný někde na skalnatém pobřeží ….. Myšlenkové pochody řeckých policistů jsou ale poněkud zvláštní, svou ignorací tohoto problému nás ale příliš nepřekvapili, nejdříve je potřeba vypít kafíčko, pořádně se vyspinkat a druhý den ráno možná něco podniknout, to už by ale mohlo být pozdě. Ne, na pomoc ze strany policie se opravdu nedá spoléhat. Proto jsme se vrátili zpět na hotel a přemýšleli co dál. Poslechnout radu líných uniformovaných mužíků a počkat do druhého dne? Zkusit hledat pomoc přes ambasádu? Ne, jelikož se problém stal na moři, bylo by nejlepší kontaktovat námořní policii, napadlo nás. A tak jsme s klientkou jeli do hlavního města Zakynthosu a vyhledali sídlo námořní policie poblíž přístavu. V tu dobu už byla téměř půlnoc, čas byl v tu dobu naším největším nepřítelem. V kanceláři námořní policie opět vše s klidem vyslechli, ale na rozdíl od svých suchozemských uniformovaných kolegů začali ihned jednat. Okamžitě bylo vyhlášeno pátrání, přerušené vysílání místních radií, kde několikrát opakovali popis pohřešovaného klienta a okolnosti jeho zmizení, s prosbou o pomoc. Spolu se dvěma členy námořní policie jsme jeli na pláž, kde byl klient naposledy viděn. Začali jsme společně prohledávat všechna místa, kde by mohl být. K tomuto bylo zapotřebí zajistit povolení k nočnímu vstupu na pláž, která se díky ochraně želv Caratta-Caretta na noc uzavírá. Tou dobou už byly v terénu i čtyři pátrací čluny a v pohotovosti i vrtulník vybavený termovizí a nočním viděním. Lodě začali prohledávat okolí celého poloostrova Vassilikos. My s námořní policií potom pláž a přilehlé útesy. Jelikož se hoši od námořní policie nechtěli namočit, musel jsem se tedy svléknout já a s baterkou se brodit v moři mezi skalami a prohledávat každé místečko, kde by mohl pohřešovaný klient být, bohužel však marně. Z vážného výrazu v tváři námořních policistů se dalo vyčíst, že neočekávají, že by pátrací akce měla šťastný konec, to nám nakonec i potvrdili. Vraťte se zpět do hotelu a doufejte, že vše dobře dopadne, řekl nám policista krátce po jedné hodině v noci… Poslechli jsme ho, opustili pláž a další pátrání již nechali na profesionálech. Odjeli jsme zpět na hotel a nezbývalo než čekat, čekat, čekat a doufat v zázrak. A ten se nakonec opravdu stal, po druhé hodině ranní zazvonil telefon, v něm nám námořní policista s radostí oznámil, že se podařilo klienta nalézt živého a zdravého, jen poněkud vysíleného a dehydrovaného, poblíž pláže Sekania. Zázraky se dějí! Pak následovala povinná prohlídka v nemocnici, kde usoudili, že hospitalizace není nutná a klienta propustili, potom už jen pár formalit v kanceláři námořní policie a bylo po všem. Na stanici se zjistilo, že klient doplaval z Kalamaki až na pláž Gerakas a téměř zpět! (pozn. Jedná se o cca 18km!!!!) Opravdu nadlidský výkon, ale také obrovský risk a možná i hloupost. Můžeme jen děkovat, že námořní policie jednala rychle a profesionálně, díky tomu se klienta podařilo nalézt včas a v pořádku, pokud by jsme se řídili radami, které nám dali normální (možná lépe řečeno nenormální) policisté a my museli čekat s vyhlášením pátrací akce až do rána, mohlo vše dopadnout jinak a tento „příběh“ nemusel skončit happyendem.

Moře je velký živel, zaslouží si naši úctu i respekt, prosím všechny další potencionální plavce, aby nepřeceňovali svoje síly a možnosti. Je potřeba znát hranici, kde končí sport, zábava a začíná nesmyslné riskování a hazard se životem. Opravdu ne vždy mají podobné příběhy konce tak šťastné, jako ten náš.